Monday 28 October 2013

Ambil Kesempatan, Opportunist?

Ohai Earthlings!
Today, cik kuceng sedeh siot. Hari ni dua kali dah kena ambik kesempatan. Dari dua orang yang berbeza. Nothing new. Sobs.
Orang yang pertama ambik kesempatan atas kebaikkan dan ke-innocentnan diri ini. Orang dah buat baik, takde nye nak balas dengan baik. Memang susah la nak jumpa yang betul2 baik ni. Dah pupus kot. Mana taknya, orang dah punya baik bagi masa nak dekat 2 weeks buat kerja, dia siap mintak lambat hantar lagi. Oi cik akak, kita ni sama kelas. Ko punye schedule takde bezanya dengan aku. Workload aku lagi banyak sebab aku yang tolong prepare ape sume. Ko hanye pelu submit dan hantar on time. Tu pun susah ka?
Ni la problem bila kita ni sebaya dengan orang lain. Takde sense of respect. Why? Because takde profit dan keuntungan untuk ko respect orang sebaya kan? Tolong lah. Exam dah nak dekat. Memang ko literally hantar kat aku sehari seblum exam. Aku pun nak blajar. Takde masa aku nak tunggu korang siapkan. Elok la, aku tungkus lumus pegi siapkan kerja korang, korang pi blajaq. Aku firm nanti cakap aku tak considerate, cakap blum deadline, cakap aku gila kuasa. Aku memang tak sabar tunggu turn ko pulak jadik ketua. Tapi problemnya, ko pun penakut nak offer diri kan? Pastu cakap orang tak bagi peluang, bias apa bagai. Then rasa diri betultaknak mengalah. Tolong sikit. Sedar la diri tu, sampai bila lagi ko nak blaja dan grow up. Everybody sebok dengan hal masing-masing, there's no one there to pamper you around and fulfil your needs. Wake up!
Orang seken ni pulak memang kasi aku sedeh la. It's true, people will only be kind to you if they have hidden motives and things to be benefitted from you. Aku tahu latar belakang aku macam mana, kira family aku ada kuasa dalam bidang2 begini. Aku pun tahu aku punya pndidikan macam mana. Aku mula2 ingat ko kawan dengan aku sincerely, aku cuba sangkal walaupun dalam hati aku, aku takut sangat benda ni betol. I thought that there is still hope out there. Sangkaan aku meleset sangat dan aku sangat kecewa. Ko ingat aku ni bodoh ke? Aku nampak je macam skema, tapi ko tak tahu aku punya pemikiran macam mana. Aku diam, tapi aku sangat observant. Ko kawan dengan aku sebab semata2 aku punya pointer kan? Kalau tak apasal masa exam ni baru ko nak carik maklumat dari aku? Then bila aku xda maklumat yang ko mintak, ko blah camtu je without any effort to carry the conversation. Nampak sangat ada sumthing kat sana. Then, kawan2 ko add aku bila ko dah jadik kawan aku. Ko ingat aku tak tahu ke, ko kawan dengan aku sebab ko nak pi tunjuk dengan kawan2 ko, yang ko bekawan dengan anak sumone yang powerful kan? Ni bukan tuduhan melulu ok. Benda ni banyak kali dah aku lalui sepanjang aku hidup ni. Dari orang tua, sampai ke cikgu, sampai ke kawan aku sendiri pun. Brapa kali dah aku lalui benda yang sama. Kawan ko pun, ada awek, tapi bila dapat tahu aku punya background, siap tag aku dalam post2 yang melibatkan dia dan family aku. Nak canang satu U yang dia kononnya rapat dengan aku dan family aku. Pfft. Ingat aku tak tahu? Thanks, because of you, I have a total of ZERO hope and trust for anyone now. Nampak saja alim bagai, tapi tak sangka macam ni jugak akhirnya. Sigh.
KUCENG BERKALER: Sigh sigh sigh. Masih ada ka manusia out there yang genuine and sincere? Bukannya susah.


No comments:

Post a Comment