Thursday 13 December 2012

KALER BIRU: Rant suzuki cup - Malaysia VS Thailand

Assalamualaikum!

Hai yu olls
I wasn't expecting that one day I would be writing something about football. Well, this is that day. 
Aku admit, aku bukanlah football fanatic, mahupun orang yang tengok match football. Tapi kat rumah aku banyak yang layan bola sepak ni, dan disebabkan feeds kat fb oleh commentators tak berbayar maka sikit sebanyak aku leh tahu pasal bola ni.

Aku bukan orang yang arif pasal bola, dan macam yang aku cakap aku tak layan bola. Aku layan badminton je. Tapi beberapa minggu ni tengah hot pasal bola, aku sebagai seorang warganegara Malaysia terdetik nak buat entry ni setelah tengok ragam2 peminat bola tanah air. So this is a rant from the view of a Malaysian citizen yang tak minat bola. Jadi maap la ye kalau ada salah silap lam entry ni. These are my point of views regarding the game. 

Aku sempat tengok match bola Malaysia vs Thailand - leg 2 malam ni tadi dengan abang dan bapak aku. Fuh, tak cukup dengan pengulas bola omputeh kat tv, macam2 komen aku dengar dari abang aku. Ni tak bagus, itu salah, mengalah je la, referee tak adil. Banyakla. Aku pun cakap kat dia, ko la main sebab ko terer sangat. Tapi aku tak rasa dia dengar komen pedas aku tu sebab dia busy dok mengulas game tu. 

Habis game 2-0 dengan kemenangan berpihak kat Thailand, aku pegi on9 fb dan seperti yang aku agak berdas2 post pasal game tu. Macam-macam ragam. Ada yang ngutuk, ada yang cakap tak adil, ada yang marah, ada yang post hadis bagi nasihat jangan dok ngutuk orang, dan ada jugak yang cakap depa still proud walaupun kalah sebab kalah bermaruah. Ada yang buat aku gelak yang pakat gurau cakap nak boikot tomyam dan kpop. luls. Sempat jugak ada yang p edit gamba referee korea tu dengan gambar rajagopal. 

Aku nak cakap pasal yang dok ngutuk tu. Amboi. Bila menang dulu bukan main korang p sanjung2 bagi pujian tahap gunung everest kat teluk uganda tu. Pujian melangit. Tapi bila dah kalah, kutuk players dan macam2 pihak tak berlapik lagi. Haktuihh. Tu nama dia kawan bila senang. Bila menang sayang, bila kalah melayang. 

Yang cakap tak pandai main dan sebagainya, ok, maybe game diorang tak bagus seperti yang korang cakap (aku tak pandai judge sebab aku bukan tengok bola pun). Tapi aku still wonder apasal diorang dalam team Malaysia dan korang tak? Kalau korang lagi arif pasal bola, sila pergi tryout sekarang. Terima kasih. 

Satu lagi, if you are a so-called fan of Malaysian football team, you won't walk out from the stadium or change the channel before it ends. 'Takyah tengokla, kompem kalah dah', 'baik takyah main'..ni ke yang korang panggil malaysian spirit tu? Jentik sikit dah goyah semangat. Aku sempat tengok penyokong walkout a few minutes before the game ended. Tapi tu assumption aku je. Diorang takut jalan jem kot sebab tu balik awal. Think positip oraitt

Ni aku punya pendapat. Kalau kita kalah, terima ja la. Redha. Dah ketentuan dia macam tu, ada la hikmah dia. Ni yang pi kutuk referee, kutuk gopal, kutuk players negara, kutuk pemain thailand buat apa. Ko kutuk macam mana pun takkan ubah keputusan. Kalau nak salahkan yang diorang tak bagi field bagus dan etc, aku rasa tu bukan sebab yang munasabah. Bagi aku, given with any situations or condition, kalau kau sorang pemain bola yang baik, ko still akan dapat score atau main dengan baik. Simple. 


#MEOW-MEOW: Aku respect ngan orang yang tak luntur semangat kewarganegaraan dia walaupun team dia kalah. Macam olimpik Datuk LCW dulu. :') 

No comments:

Post a Comment