Monday 10 December 2012

KALER MERAH: Ambik lesen bahagian 6

Assalamualaikum! 

Hai yu olls again~ Dah mcm drama korea la aku wat sampai part 6. Walaupun aku punya entry byk yg syok sndiri tapi aku tetap gigihkan usaha aku wat entry hoh hoh. Kepada yg sesapa yang singgah kat belog aku, komen2 and follow la. Tak aku bosan nak wat entry sengsorang kan, kan? Okey? Oraitttt.

Anyway, hari ni iaitu hari Isnin bersamaan 10 December 2012, aku telahpun menjalani jam ke 3  kelas belajar memandu aku untuk kereta. Untuk motosikal pulak jam ke 2. 

Alhamdulillah, hari ni berkat apa yang aku cari dan eksperimen besertakan hidayah dari Allah, aku berjaya drive tanpa mati enjin kat jalan rata. Cuma kat bukit aku still agak terketar2 sikit sebab ada satu part tu kereta tu akan bergetar dan aku akan nebes dan akhirnya terlepas clutch tinggi sangat yang mengakibatkan kereta tu mati tanpa niat. Sob sob. 

Hari ni aku ditemani Cikgu S untuk ke laluan A dan laluan B, iaitu on the road. Benda yang aku belajar:

APABILA DI SIMPANG
1. Masa di simpang, beri SIGNAL dahulu, baru diikuti dengan berhenti.
2. Jangan lupa tukar gear ke neutral setelah berhenti dan jangan lupa tukar ke GEAR 1 masa nak berjalan semula. 

Manakala masa kat litar aku eksperimen satu lagi benda iaitu penggunaan brek tangan. Benda ni aku berani buat sebab masa tu cekgu aku tak ada, dia bagi kebenaran aku guna semasa dia gi opis. wuhuu

PENGGUNAAN HANDBRAKE
1. Tarik handbrake
2. JANGAN lepas clutch (sebab masa aku try nak lepas, kete tu bergegar macam nak meletup dan mati enjin
3. Boleh lepas brek kaki. Tapi masa turun handbrake tu wajib tekan brek kaki in case kete bergerak sendiri

Aku bangga jugak sebab cekgu aku brani dah lepas aku try sorang2. Sebab sebelum ni aku tengok ramai orang dah dibenar bawak sorang. Aku pun teringin gak, tak aku awkward lam kete ngan cekgu sebab takde idea nak bawak borak. Kehkeh

Cuma tu la, aku tak puas hati dua bab. Yang pertama kat bukit still berlakunya enjin mati. Yang kedua sebab practice motosikal tak cukup. Mana taknya, motosikal ada dua. Yang orang nak belajar dekat nak lapan orang. Sorang bawak dua tiga round, ada yang buat berulang ulang. Mana nak cukup sejam training. 5-10 minit camtu dah kena tukar orang lain. Sejam tu habis sebab tunggu orang lain je yang guna. Helmet pun aku terpaksa pinjam kat orang lain. Aku sebenarnya ada helmet sendiri, tapi aku punya lesson motosikal tak tentu, sebab yang kitorang plan blajar kete je, motosikal tengok sempat ke tak. Jadi aku tak bwak la helmet sebab tak sure ada practice ke tak. Dah la yang datang tu orang yang dah habiskan 8 jam tapi suka2 datang sebab nak extra practice. Mana acii. (marah ni. sobs

Okey, aniway dah settle 3hours kereta dan hari rabu ni untuk jam ke 4. Aku harap cekgu tu biar aku bawak sengsorang lagi. Tapi at the same time aku bersyukur sebab cekgu aku ni tak diam sangat, ada jugak dia buat lawak so tak la awkward gile. Lagi satu sebab aku ada join sorang cekgu ni ajar bebudak dia and keadaan macam silent gile. Alhamdulillah, trimas Cikgu S! Harap lepas ni our relationship enhance la ye. Hiks2. 


Tulung la jan mati lagi ye incik injin. 


#MEOW-MEOW: Macammana taknak bagi gabra masa nek bukit? T_T 

No comments:

Post a Comment