Tuesday 25 December 2012

KALER MERAH: Memori Indah at Driving School

Assalamualaikum. 

Dah lebih sebulan aku kat driving school ni. Aku rasa ni la cuti aku paling bermanfaat dan tak terbuang camtu je. Kalau sebelum ni asyik berguling kat rumah tak tau nak buat apa, ni la holiday paling swit dan indah kat hati aku. 
Mesti ko heran kan? Belajar memandu pun sepesel ke? 
Siyesli, aku sangat bahagia belajar driving. Aku mula2 memang agak tak bersemangat dan tak termotivasi pun nak pegi belajar drive. Aku pegi pun sebab bapak aku yang sponsor aku lala. Aku rasa sangat hepi dan aku siap rasa pengalaman aku kat driving school ni jauh lebih best dari hidup aku skolah menengah. Gila tak? Maybe sebab fasa sekolah menengah aku agak tak best. Sobs. 
Sekarang, hanya tinggal sejam je untuk aku belajar drive kereta dan test. InsyaAllah kalau pass test ni, itu je la. Tapi aku rasa sangat sayang nak beranjak dari driving school ni. Rindu sangat. Kalau boleh aku nak start suma balik. 
Banyak yang aku belajar kat sini dan lessons yang aku dapat kat sini tak restricted kepada belajar drive je. Apa yang aku belajar dan apa yang buat aku shayang sangat kat sini?

REASONS ON WHY I LOVE MY DRIVING SCHOOL

1. Cikgu yang jadi tutor aku
Sape tak sayang cikgu sendiri oi. Hihiks. (okey, cegu skolah dikecualikan). Aku rasa dia la individu yang aku rapat. Ye la, dah hari2 aku jumpa muka dia, jadi contact hour pun paling banyak la. Mula2 dulu ada aku cite kat korang kan, aku takut aku awkward dengan dia sepertimana dengan insan2 len dalam hidup aku. Memang aku agak awkward pada awalnya. Malu la, sebab dia laki-laki, walaupun dia just tutor aku. Aku tak pandai nak socialize dengan orang, especially bebudak laki. Yang melucukan, banyak memori aku dengan dia adalah first time. Maksud aku, banyak benda yang aku tak pernah buat dengan insan bernama lelaki ni, terjadi antara aku dengan dia. Eh. Macam agak pelik disitu. Adoi, aku tak tau la macammana nak rephrase. Buat2 paham je la ye. 
Antara memori aku dengan dia: 

  • Duduk berdua dalam kereta dengan lelaki (selain femili aku)
  • Banyak moment aku termalu dengan dia sebab kedunguan aku bawak kete. Ada je masalah baru stiap kali aku bawak. Hebat sungguh aku ni. Senang cakap ni first time aku banyak terkantoi+malu dengan sorang lelaki. 
  • Contoh, salah dengar arahan dia sampaikan aku bawak pusing2 kat litar walaupun arahan dia bawak prektis kat parking. HAHA. 
  • Yang lain, aku terkantoi terundur kat bukit dan dia nampak dari dalam opis. 
  • Enjin kete mati kat traffic light dan dah dua kali aku tak sedar lampu traffic light bertukar. Aku slalu lupa tukar gear 1 bila nak start jalan balik.
  • Aku pernah eksyen pakai seatbelt dengan kompidennya dan dia tegur aku perlu laras seat dulu, macammana nak pakai seatbelt. 
  • Dia tegur aku laras seat terlampau depan dan aku kompiden laras seat masa kete tengah reverse, resulting dengan aku tak dapat kawal kete.
  • Aku degil cakap kat dia yang dia ajar aku terus masuk lorong tengah, dan dia cakap dia tak pernah langsung ajar kat student dia macam tu. Huhu
  • Bercakap dan bergurau dengan lelaki yang agak aku tak kenal. Siap buat lawak bodo lagi aku (macam kes tukar ringtone tu)
  • Lelaki pertama yang berubah oleh aku (walaupun perkara kecik dan remeh) apabila dia tukar ringtone dia dan serviskan clutch lepas aku usik dia. LulsAgak lawak dn syomel disitu.
  • Aku pernah tanya umur dia dan bila dia jawab main-main, aku berentikan kete aku tengah jalan (Walaupun sebenarnya aku tak sengaja nak berenti lol)
  • Aku agak degil bila dengan dia. Contohnya, bila tayar belakang kete tak masuk dalam parking, aku insist kata dah masuk. Dia tak percaya dengan aku so dia trus off aircond dan keluar dari kete sebab nak check sendiri. Aku trus gelak sebab aku tahu memang tayar tu tersasar keluar, tapi aku trus pertahankan jawapan aku. Aku pun heran apesal aku agak degil dengan dia. 
  • Waktu mula2 tu, dia tengok aku pun tak bila dia nak balik. Tapi dah beberapa kelas aku dengan dia, dia start balas lambaian aku dan reply bye bila aku nak balik. Hepi2. 
  • Aku pernah jeles sebab dia tackle awek lain. Geram gile aku time tu. Haha.
  • Dia salu buat lawak bodo. Mula-mula tu aku gelak sebab nak jaga hati. Tapi bila aku kenang balik aku agak bersyukur sebab dapat tutor yang slamber. Walaupun dalam kete dia jarang bawak borak, tapi maybe sebab aku fokus kat driving jadi aku tak ambik hati sangat. Tapi kadang2 terfikir jugak nak cakap apa. Jadi kira dia lelaki first yang aku cuba bawak borak sebab aku memang tak pandai nak bawak orang berbual. 
Senang cakap, cikgu ni la orang lelaki pertama yang aku belajar cara nak socialize. 
Sebelum ni nak bergurau dengan lelaki pun aku malu. Dia banyak jawab soalan aku walaupun dia tak perlu pun sebab ada yang personal. Contoh, aku tanya die keje apa sebelum ni. Umur dia. Cuma pasal kahwin je aku tak tanya walaupun aku curious. Sebab dia pakai cincin, tapi dia punya perangai dan muka macam orang bujang. 
Tak perlu la yang tu, heran pulak dia nanti. Aku tanya umur pun dah len macam aku rasa walaupun aku sengaja tanya dia sebab aku tak tahu nak bawak borak pasal apa (aku nak hilangkan rasa awkward dalam kete sebenarnya). 
Memang sumtimes aku rasa tak best sebab aku nak cikgu2 hensem tu yang ajar.
Tapi bila fikir balik, syukurla sebab dapat dia dan bukan cikgu2 yang lain. Lagipun dia tere bab motosikal dan dia agak muda compare dengan the rest. Dia pun funny dan slamber. Alhamdulillah :) Shayanggg cikgu hihiks. 

2. Student dan environment yang baru
Dekat sini, smua orang tak kenal antara satu sama lain. Macam first day ko datang skolah la. Jadi, sangatttt mudah nak buat kawan kat sini. Smua friendly2 dan baik. Persepsi dan tanggapan pun tak ada, tu yang paling best. Sebab aku ni hantu tak pandai nak bersosial, tempat ni la jadi tempat aku belajar memenda tu sume. Aku senyum, cakap, tanya ngan orang2. Ada beberapa orang yang aku dapat bawak borak dan gurau lagi. Orang len pun banyak yang tegur aku. 
  • Aku jumpa 3 orang senior aku kat sini. Dua perempuan dan sorang laki2. Thanks to driving school aku, aku dapat buat kawan weiii! Aku hepi gile tau tak. Ni macam satu kejayaan buat aku. (agak sadis bunyi dia). Yang buat aku hepi sebab yang lelaki tu sangat peramah dan dia banyaaaak topik nak bawak berbual. Dari dia la aku berjaya kurangkan malu aku ni. Yang perempuan pulak, dia siap add aku kat fb. Kira keep in touch ngan die la hehe
  • Aku banyak dapat borak dengan strangers, termasuklah sorang kakak yang rupa-rupanya kakak kepada crush aku dulu luls. 
  • Aku dapat kawan baru masa first2 belajar motosikal dulu. Si mata hazel, si senyum manis, si ketawa. Memang achievement besar kat aku sebab diorang lelaki. Aku mana pernah bawak kawan orang laki2. Banyak gelak bila diorang ada huhu. Yang takbest nya, kitorang jumpa dua kali je, pastu tak pernah terjumpa lagi sobs. 
  • Aku beranikan diri cakap dengan sorang budak laki ni. First2 aku ingat dia lelaki cina mana. Rupa-rupanya budak Melayu, tapi mak dia Cina. Mulanya takut aku nak bawak cakap, tapi pastu tiba-tiba jadi berani. Siap pinjam helmet dia lagi. Waktu balik tu dia siap lambai kat aku. Hepi2. 
Aku sangatttt2 suka environment macam ni. Bila orang saling tak kenal, itu yang buat orang berani nak tegur menegur. Tak ada group2 macam kat skolah, jadi takde orang nak mengumpat dan sebagainya. Dan maybe mindset kitorang camni: aku jumpa dia sekali ni je. Jadi hilangla rasa malu nak bawak bual. Aku shayaaaang kat korang :) 

3. Cikgu2 yang hensem. Lulsss
Malu aku nak admit, tapi diorang la penceria hati aku hahaha. Kira penyedap mata aku dekat driving school ni la, siap jadi motivasi aku rajin nak datang hihiks. 
Cikgu mata kuyu~ Masa jam ke 7 tu aku dapat borak dengan dia weiii!! Tercapai impian aku haha. Dia siap bergurau lagi. Aduiyai, meltssss. Maaf cikgu aku. Hiks
Pastu ada sorang cikgu tu pun aku syuke. Die salu senyum kat aku dan aku rasa aku pernah main mata dengan dia (ohmai) Heeee. 

4. Ilmu belajar memandu la, apa lagi 
Walaupun tak pro lagi, aku dah pandai drive hehe. Leh bawak atas jalan raya. Walaupun aku tak pasti aku kompiden ke tak, at least aku tahu aku akan dapatkan lesen tu. Experience yang akan mematangkan aku nanti, jadi yang tu tolak ketepi. Janji aku ada basic driving. Berguna benda ni dalam hidup wei.
Aku rasa suka pulak bawak kete manual walaupun sebelum aku belajar tu aku mati-mati cakap aku nak bawak kete auto je. Best la pulak bila dah pandai bawak. 
Aku dapat bawak motosikal dahhh hehe. Sebelum ni memang langsung tak pandai bawak, sampaikan aku sorang je tak pandai bawak masa bengkel tu. Sedih siot. Tapi sekarang ni, Alhamdulillah, aku dah pandai. Hehe

Aku nak minta maap sebab entry kali ni sangat panjang. Tapi aku nak tunjukkan betapa indahnya memori aku belajar memandu ni kat korang. Memang event ni akan jadi salah satu event paling bermakna dan swit dalam hidup aku. 
Banyak orang yang aku jumpa dan banyak yang aku belajar. Walaupun banyak event aku tulis kat sini yang korang akan rasa 'eh, tu pun nak hepi ke?', tapi untuk seorang individu yang tak pandai nak bersosial macam aku, memang sangat-sangat bermakna. Rasa rindu dan sayu aku bila aku dah nak habis belajar ni.
Tak dapatla aku nak experience benda ni lagi, dan jumpa orang2 kat sana. Huwaaa, aku shayannggg kat cikgu aku dan environment kat driving school aku ni!! T-T



#MEOW-MEOW: <3

No comments:

Post a Comment