Sunday 2 December 2012

KALER HIJAU: Cara masak sayur cangkuk manis

Assalamualaikum!
Wah wah, dua entry hari ni. Sebab aku tak update smalam, jadik aku kasi bonus ni okey. 
Aku tak pasti korang tau tak apa itu sayur cangkuk manis ni atau nama saintifiknya sweet hook vegetable. Ok, tak lawak
Apa2 pun, tempat aku diorang bagi nama sayur ni camni, dan aku tak tahu tempat korang apa nama dia. Sama kot
Anyway, ni salah satu resipi sayur simple mak aku ajar. Meh. Let's go! 

RESIPI SAYUR CANGKUK MANIS 


Sedap gile wei. Pandai aku buat. Kuikui.

Bahan-bahan
1. Sayur tersebut la, apa lagi. 
2. Bawang merah (2)
3. Bawang putih (3 ketoi kecik tu)
4. Cili (setengah darik cili tu)
5. Ikan bilis (segenggam)
6. Telur (1 bijik)
7. Air 
8. Garam
9. Gula
10. Ajinamoto 
Preparation
1. Kasi kupas dan hiris incik2 bawang tersebut
2. Hiris cili tersebut secara serong2 
3. Kacau telur (aku tak tau nak guna istilah apa)
4. Ramas2 kan sayur cangkuk manis, kasi keronyok (tapi jangan la sampai hancor lebor ko buat). Mak aku cakap untuk bagi dia senang masak sebab sayur ni dia ada keras sikit. 







Cara-cara
1. Tumiskan bawang2 tu dalam kuali yang minyak dia dah panas. (kalau tak tau maksud tumis tu, dia sedara mara dengan goreng kot?)
2. Masukkan ikan bilis tu dan tumis diorang sampai kaler dia dan bawang tadi jadik kuning
3. Taruk sayur cangkuk manis dan gaulkan sampai dia jadik sedap mata memandang. 
4. Tuang air sikit. Ada la dalam 1/10 gelas.
5. Taruk korang punya cili tadi
6. Tuang ramuan telur yang dah dikacau tadi dan gaulkan 
7. Ni masa nak bagi dia punya rasa sikit. Letak garam, gula dan ajinamoto (dalam jumlah yang sesuai. Jangan la banyak sangat, takut masin gila nanti.) 
8. Boleh tuang lagi air 1/10 gelas
9. Letak penutup atas kuali tu. (Mak aku cakap supaya dia cepat masak)
10. Siap dan hidangkan. Slrrrp~ 

begini la rupa beliau ditutup dengan kuali. 
aku tak tau camna na describe, so aku tunjuk gamba senang cerita


# MEOW - MEOW: Kalau mak aku hidang sayur kat rumah, aku la manusia paling liat nak makan. Tapi sebab ni aku masak sendiri, aku pun makan la. Boleh tahan gak aku masak ni rupanya hoho

2 comments: