Monday 3 December 2012

KALER HITAM: 100 Days of Rejection Therapy

Assalamualaikum!

Hari ni aku terjumpa satu post yang sangat interesting kat incik yahoo. Post tu berkenaan dengan seorang lelaki yang buat blog tentang rancangan beliau untuk belajar mengharungi the fear of rejection, atau dalam bahasa melayu ketakutan akan sakitnya penolakkan (pergh grammar mistake aku).
Contoh rejection yang common dalam hidup yang boleh kita lihat kat sekeliling samada kat korang sendiri atau kawan2 adalah seperti putus cinta, confession kat crush kita yang kena reject, takut opinion kita kat meeting kena reject dan sebagainya

 Apa yang buat aku tertarik adalah konsep dia. Aku pun akui yang aku ada fear macamni, fear of rejection. Banyak benda dalam hidup aku ni tak menjadi sebab aku takut nak buat sesuatu perkara disebabkan pandangan masyarakat dan nak jaga hati orang, disamping takut apa yang aku suarakan kedengaran bodoh dan diketawakan masyarakat. Itu pun satu bentuk fear of rejection. Jadi aku dapati apa yang penulis blog ni buat memang sangat bagus sebab dia akan menghadapi fobia dia ni dengan berani untuk berhadapan dengan rejection. 

Dia punya plan mudah. setiap hari dia akan buat satu permintaan gila kat orang, atau yang dia kata 'one crazy request a day'. Basically, dia akan jumpa orang yang dia tak kenal or a random person dan mintak tolong diorang dengan permintaan yang tak pernah dibuat dek orang. Contohnya, mintak participate dalam exam yang dia tak register, mintak kat kedai donut request a box of donut ikut ala2 simbol olimpik, mintak orang nyanyikan lagu hepi besday walaupun bukan besday dia, mintak FedEx kirumkan surat kat incik santa claus, dan banyak lagi la. 
Best siot. Dia siap bawak hidden camera untuk rakamkan conversation dia, walaupun ada beberapa kalik kantoi.

Baca memang mudah, tapi walaupun kita teringin nak buat macam blogger tersebut, mesti kita jadi tak berani. Sebab apa? Fear of rejection. But that's the whole purpose of this thing. Aku sangat salute kat blogger ni, dan aku pasti lepas ni dia akan biasa dengan rejection dan berani nak harungi apa saja dalam hidup dia. Oh kagumnya aku. Hukhuk

Nah, link dia. Selamat membaca dan membuat refleksi!!! 
http://www.entresting.com/blog/100-days-of-rejection-therapy/


Oh tidak rejection! 


# MEOW-MEOW : Tak sabar aku tunggu aku punya broadband quota direfreshkan, tak dapat nak enjoy lebih2 baca blog tu sebab tak dapat bukak video dia. Aaah~~ 

No comments:

Post a Comment