Sunday 2 December 2012

KALER HIJAU: Cara masak ayam goreng

Assalamualaikum! 
Okey, hari ni dgn rasminya aku tambah satu column khas, tag hijau utk resepi! 
First of all, aku akui yang aku tak pandai masak. Bukan sebab aku masak jadi hangus, tapi sebab aku blum lg belajar cara masak memasak ni. Tapi, suma tu perlu la aku pelajari sebab sapa la nak jaga laki aku nanti kalau aku tak pandai kan? Brutal2 pun perlu jadik isteri solehah beb. :D
Aku kasik resepi ari ni, ayam goreng. Apasal ayam goreng? Sebab aku baru je blaja dari mak aku caranya kuikui. Tak yah la blajar yang susah2 dulu, start from basic oraitt


RESIPI AYAM GORENG DAN CARA MEMASAK FOR DUMMIES. 


incik ayam tak pandai posing sori



Bahan-bahan:
1. Ayam
2. Perencah adabi (aku tanya mak aku nama spesifik dia apa, yg ni ja dia jawab)
3. Kunyit
4. Garam
5. Telur


Langkah-langkah
1. Pes and for most, korang bersihkan dulu encik ayam yang telah dipotong tu. Buangkan segala bulu yang masih melekat kat depa. 
2. Letak ayam dalam bekas seperti besen. Taruk garam secukup rasa dan gaulkan kasi rata.
3. Taruk perencah adabi dalam amount yang boleh tahan. Cukup2 meliputi ayam-ayam tadi. Gaulkan kasi rata.
4. Taruk serbuk kunyit pulak dalam amount yang kurang sikit dari perencah tadi. Actually ikot korang punya instinct la, banyak mana nak letak. Tapi berpada2 la. Kalau
5. Taruk telur yang dah dikacau kedalam ramuan. Ni nak buat ayam tu senang untuk digaulkan bersama kunyit dgn adabi tadi
6. Tabur garam lagi sikit2. 
----------------------------------
7. Letak ayam dalam kuali one at the time, dengan bahagian atas dia menghadap bahagian bawah, untuk elak darah ayam tu keluar (petua mak aku) 
8. Lepas korang rasa ayam tu dah 'tergoreng' di bahagian tu, terbalikkan dia dan ulangi proses yang sama. 
9. Tunggu ayam tu habis digoreng dan siap la (make sure ayam tu betul2 habis goreng tau, jangan hidang yang masih ada mentah2 pulak).

#MEOW-MEOW: Aku rasa macam ada yang kurang pulak. Nanti2 la aku update in case betul ada yang terlupa nak add in. 
--> EDIT : hoho, gilo btol aku ni. sebelum ni aku letak taruk air. lepas tu mak aku ingatkan aku, rupa2nya bukan air, tapi telur. aku dah edit dah. kehkeh.


No comments:

Post a Comment