Thursday 6 December 2012

KALER MERAH: Ambik lesen bahagian 4

Assalamualaikum, peace be upon to you!!

Entry ni ditaip lambat sikit dari hari yang aku nak share kat korang ni. Ianya berlaku semalam, dimana setelah aku check kat website JPJ, aku punya lesen L dah keluar! That means aku akan dapat start belajar memandu dahh hoho

Maka, pada hari yang aku dah decide ngan Cikgu S, aku pun pergi la ke kelas belajar memandu aku yang pertama. Nebes yuu
Okay, lesson pertama, dia ajar cara nak reverse kuar dari parking so that kitorang leh bergerak ke litar. Truth to be told, aku dah tak ingat dah cara (aku dah check internet, tapi aku tak pasti itu ke cara yang dia ajar aku). Maybe sebab tu first time dan mulut aku still kata 'paham' walaupun otak 'paham sajalah labuuu'. 
Anyway and anyhow, aku berjaya kuar dari parking tu walaupun kebanyakkan cegu aku tu la yang tolong. heh

Pastu dia soh aku bawak ke litar. Dia bagi direction mana nak pi, dan aku pun ikotla. Masa pusing2 litar tu aku dah aware satu masalah aku. Kete aku salu mati enjin siot bila nak start bergerak. Maybe sebab aku ingat just lepaskan pedal clutch tu macam yang abang aku ajar dulu. Setelah aku menelaah balik masa pulang belajar tu, rupa2nya wajib kena tekan pedal minyak sikit masa lepaskan clutch tu untuk bagi dia 'gas' skit. Ok, keep that in mind, and aku nak cuba experiment benda ni esok. Harap2 la menjadik!! 

Aku still teragak2 lagi, dan aku for sure tak terer lagi bawak. Tapi terkejut nak mati aku bila Cikgu S soh aku bawak ke jalan raya besar yang kat luar institut tu. Gile nebes aku. Bila dia cakap camtu aku trus tengok muka dia dengan muka gabra, 'betul ke ni ckgu??'. Aku siyes ingat dia main2 nak gertakkan aku. Mana taknya, dalam litar lagi aku dah mati enjin, stering tak betul, dia dengan slamber badak soh aku bawak ke jalan betul. Gilo. Dia cakap, 'senang je tu. ikot je arahan saye'. Sukahati ko la ckgu, kalu masuk longkang sile jawab sendiri ye. 

Aku pun bawak la ke entrance. Aku tak berapa ingat, tapi aku rasa aku ada mati enjin sebab aku ada berenti before kluar dan aku tak pandai nak teruskan dari berenti sejenak tu. Terusla incik enjin mogok dan mematikan diri beliau. Aku start balik, dan kitorang pun kluar la setelah tunggu krete len takde. Syukur gile aku situ ada traffic light. Dia soh aku bawak pegi laluan A. Bwak punya bawak, nasib tak berenti tengah jalan and aku rasa the main reason is time tu traffic tak sesak so aku tak perlu berenti. Kalau aku berenti kompem aku susah nak jalan balik. Memang tu la major problem aku. Hukhuk

Lepas laluan A, dia tengok ade masa, dia soh aku bawak ke laluan B pulak. Laluan ni jauh sikit tapi kat sini leh tuka2 ke gear tinggi sikit sebab dia lurus. Tapi kat sini ada traffic light. Tapi jugak, aku tak sempat nak experiment macam mana stop kat traffic light sebab masa aku lalu tu, incik traffic light bertukar kaler ke hijau. Tak la aku tarek hand brake dan malukan dirik aku kalu enjin mati. Tapi have to pay the price la sebab aku tak tau macam mana nak berenti kat traffic light sbb tak experience. 

Balik2 tu aku cakap kat abang aku yang aku bawak ke jalan besar. Dia tekejut sebab awal gila aku disuruh bawak ke luar. Ckgu aku bagi tau aku sebab otak aku still fresh lagi la dia soh aku bawak ke luar, senang sikit nanti. Aku pun tak paham teori mana dia pakai. Janji aku boleh bawak nanti. 

Kelas seterusnya hari esok. Ari ni tadi aku collect information dan tulis entry pasal tu (korang leh rujuk entry sblum ni). Aku nak apply dan experiment esok, tengok jadi ke tak. Susah la rumah aku takde kete manual ni, tak dpt nak try test sendirik. Malu la lau nak test esok, aku tak suka buat kalau ada orang tengok huhu. Apapun, harap menjadi la, dan aku harap aku ingat step yang aku tulis tu. Aminnnnn

See yu olls tomorrow! Muah

#MEOW-MEOW: Harap ingatharap ingatharap ingat

No comments:

Post a Comment